Eerste reisverslag vanuit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leslie Schuurman - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag vanuit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leslie Schuurman - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag vanuit Paramaribo

Door: Leslie Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Leslie

07 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Daar is ´ie´ dan.. Mijn eerste reisverslag vanuit Suriname. Nadat ik lang heb gewacht op dit moment, (met daarvoor eerst een geweldig weekend waarin mijn afscheid is gevierd, iedereen nogmaals bedankt voor alle kaartjes, cadeautjes en lieve berichtjes!!!) was het donderdag 6 februari dan eindelijk zover.

Eerst heb ik woensdagavond natuurlijk mijn lieve broer en schoonzus, opa en oma een dikke knuffel gegeven, met daarbij de woorden: ‘tot over 3 maand’ (of beter gezegd tot over 12 weken, dat klonk beter). Toch wel lastig om te zien dat mensen het lastig vinden dat je gaat, terwijl je dat besef zelf nog steeds niet had.. Maar dat gevoel kwam toch ook echt bij mij op Schiphol.
Nadat we; mijn ouders en Kristel om 6:45 vanuit Neede zijn weg gereden, kwamen we om 9:15 aan op het vliegveld. Bij het afgesproken punt (de mooie geblokte kubus) stonden mijn reisgenoten; Tamara, Sjoerd en Niek met hun familie al op mij te wachten. Vanuit daar gingen we onze koffers inchecken. En ja hoor.. Waar ik al bang voor was, mijn koffer was te zwaar in de automatische ´drop off´. Dus met een klein beetje stress ben ik achter in de rij gaan staan bij de service balie. Gelukkig werden we afgeleid met een leuk liedje over ´Sotsji´ die daar midden in de menigte op Schiphol even werd opgenomen. (uitzending gemist: man bijt hond)
Eenmaal op de weegschaal bij de service balie, woog mijn koffer netjes 23,6 kg en was er niets aan de hand. Nu konden we met iedereen richting onze gate lopen.
Een beetje zenuwachtig en verward waar we nu precies moesten zijn, draai ik me om en zie ik mijn vriendinnetjes voor mijn neus staan. (en ja… toen brak ik toch, het besef was er)
Zoals mijn eigen gezegde, was dit een moment van: ‘huul’n met pet op’. Maar wat super lief van de meisjes (Anne, Anouk, Lindsey, Marlou & Marlou) dat ze speciaal voor mij naar Amsterdam zijn gereden. Naast mijn lieve ouders en vriendinnetje Kristel kon ik ook hun nog een dikke laatste knuffel geven. Het was even lastig en emotioneel, maar ik vond het super!!

Eenmaal door de douane, waren we dan echt vanaf dat moment met z’n viertjes en op elkaar aangewezen. Maar in de voorbereiding naar ons avontuur toe, had ik al gemerkt dat dit wel goed ging komen. Vanaf dit moment ging het allemaal redelijk snel. We konden meteen in de rij bij de gate gaan staan, eenmaal binnen hebben we een klein kwartiertje moeten wachten voordat we het vliegtuig in konden. Doordat we thuis al stoelen hadden bepaald, hadden we niemand achter ons zitten waardoor we een fijne plek hadden met z’n viertjes naast elkaar.

De vlucht van precies 9 uur, is lang, maar toch ook goed te doen. We zijn goed verzorgd door de KLM, met genoeg eten en drinken en andere luxe voorzieningen. Zelf heb ik 3 films gekeken en máár 1,5 uur geslapen in totaal. Uiteindelijk kwamen 17:00 lokale tijd (dus 21:00 Nederlandse tijd) aan op het vliegveld van Suriname. Het was meteen lekker benauwd toen we buiten kwamen, maar er hingen toch vrij donkere wolken in de lucht
(en dit hebben we later geweten ook…)
Nadat we een dik uur moesten wachten totdat we door de Surinaamse douane mochten, konden we wel meteen onze koffers pakken en naar buiten lopen. Daar stond netjes iemand te wachten met een bordje: ‘Doornkamp (ipv Boomkamp) en Schuurman’. Na een uur in de taxi te hebben gezeten, met al geweldige eerste indrukken van dit mooie land, kwamen we aan bij de Brokopondolaan 81. Ze rijden hier aan de linkerkant, dus daar moeten we nog wel even aan wennen.
De huisbaas was netjes aanwezig en we hebben meteen kennis gemaakt met onze onderburen. Dit zijn mensen uit Den-Haag die in hun geboorteland lekker overwinteren. Ze zijn super aardig en behulpzaam, waardoor we al mooi een beetje wegwijs zijn geworden (wat betreft supermarkten etc.)
Eenmaal ons huis te hebben bekeken kwamen we er achter dat we dit goed voor elkaar hebben. Het is een mooi groot huis, met een ruime woonkamer en keuken. Vier slaapkamers, die we netjes verdeeld hebben. De jongens hebben heel lief van Tamara en mij de tweepersoonsbedden kamers met airco kamers gekregen (ach.. we kunnen altijd op de helft nog wisselen). Maar als je op de foto’s kijkt, heb ik best een leuk kamertje! De eerste nacht heb ik daarom ook best goed geslapen, helaas is mijn matras niet super waardoor ik hoop dat ik geen last van mijn rug ga krijgen, maar doordat ik veilig in mijn klamboe heb gelegen is de eerste nacht goed gegaan. En geloof het of niet.. Het heeft hier de hele nacht geregend!! Hier moest ik zelf eigenlijk wel om lachen, maar toch werden we bijna allemaal om half 8 ons bed uitgezweet. Zelf denken we dat de temperatuur nooit beneden de 30 graden gaat aanvoelen (wat een plak/benauwd weertje hier).

Nu ik dit typ, zitten we met z’n allen in de woonkamer (we weten door de warmte niet goed waar we het beste kunnen zitten) en wachten vol smart op de man die de wifi in orde gaat maken. We zijn hier nog geen dag, maar het is toch geen fijn gevoel om niemand van het thuisfront op de hoogte te kunnen stellen/houden. (Tamara en ik hebben ook geen simkaart, dus we zijn echt afhankelijk van de wifi hier) Maar we gaan vanmiddag (ja het is nu 14:00 bij ons) met de aardige onderbuurman, lopend naar een groot winkelcentrum. Hier gaan kunnen we dan meteen een Surinaams simkaartje kopen, zodat we toch altijd telefonisch bereikbaar zijn.

Het eerste verslag is wat langer geworden dan ik dacht. Maar nu ik hier zo zit, vind ik dit toch leuker om te doen dan ik eerst zou denken. Ik hoop voor de mensen die dit lezen, ze zich ook een klein beetje kunnen inleven in mijn situatie deze 3 maand, want ik ga hier dingen zien, meemaken, voelen dat ik niet snel weer zou gaan beleven.. Voor nu, tot ‘leze’ bij mijn 2de reis verslag vanuit Paramaribo…

Groetjes, Leslie

  • 08 Februari 2014 - 00:03

    Charel:

    Super leuk om te lezen Leslie!
    Volgens mij gaat dat helemaal goed komen daar.
    Ben heel benieuwd naar al je verhalen (en foto's!!), dus ga het zeker in de gaten houden.
    Ik wens je heel veel succes, maar vooral veel plezier. Geniet ervan!
    Ps: al kennis gemaakt met de vogelspinnen daar?
    Veel liefs,
    Charel.


  • 08 Februari 2014 - 00:03

    Charel:

    Super leuk om te lezen Leslie!
    Volgens mij gaat dat helemaal goed komen daar.
    Ben heel benieuwd naar al je verhalen (en foto's!!), dus ga het zeker in de gaten houden.
    Ik wens je heel veel succes, maar vooral veel plezier. Geniet ervan!
    Ps: al kennis gemaakt met de vogelspinnen daar?
    Veel liefs,
    Charel.


  • 08 Februari 2014 - 00:03

    Charel:

    Super leuk om te lezen Leslie!
    Volgens mij gaat dat helemaal goed komen daar.
    Ben heel benieuwd naar al je verhalen (en foto's!!), dus ga het zeker in de gaten houden.
    Ik wens je heel veel succes, maar vooral veel plezier. Geniet ervan!
    Ps: al kennis gemaakt met de vogelspinnen daar?
    Veel liefs,
    Charel.


  • 08 Februari 2014 - 00:04

    Charel:

    Super leuk om te lezen Leslie!
    Volgens mij gaat dat helemaal goed komen daar.
    Ben heel benieuwd naar al je verhalen (en foto's!!), dus ga het zeker in de gaten houden.
    Ik wens je heel veel succes, maar vooral veel plezier. Geniet ervan!
    Ps: al kennis gemaakt met de vogelspinnen daar?
    Veel liefs,
    Charel.


  • 08 Februari 2014 - 00:05

    Margreth:

    Hee Leslie,

    Zo fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! Dat van die koffer kwam toch niet door het overlevingspakket he? :)
    Ik kijk uit naar je berichtjes, pas goed op jezelf en heel veel plezier daar!

    X Margreth

  • 08 Februari 2014 - 00:13

    Dave :

    Leuk dit te lezen blijven schrijven kunnen we je een beetje volgen top

  • 08 Februari 2014 - 00:18

    Lisette :

    Lieve Leslie,

    Wat super leuk om dit te lezen!
    En koffer te zwaar?..... Tsja ik had niet anders verwacht hahah :-)!
    Ik kijk alvast uit naar je volgende reisverslag!

    Van alle momenten genieten!

    Knuffel Lisette xxxxxx

  • 08 Februari 2014 - 00:28

    Samanta:

    Super leuk om te lezen Les, ik hoor t je ook helemaal zeggen allemaal. Nu al trots op je! X

  • 08 Februari 2014 - 07:35

    Kuipers Uit Ahaus :

    Hey Leslie,
    Heel mooi wat jij schrijft! Veel plezier en ook sterkte voor jou avontuur van sina,andrea en arjan :*

  • 08 Februari 2014 - 09:07

    Jet Ter Braak:

    Hoi Leslie,

    Fijn om te lezen dat het allemaal goed is gegaan, en je weet 'n Goed begin is het halve werk !!
    Heel veel plezier gewenst en geniet er samen van !

    Liefs Jet

  • 08 Februari 2014 - 09:26

    Brigit:

    Fijn dat je een goeie reis hebt gehad!
    Heel veel plezier samen en ik ga je verslagen in de gaten houden.
    Groetjes Brigit.

  • 08 Februari 2014 - 09:47

    Corine:

    Hoi Leslie,

    Super leuk om je verslag te lezen. Geniet ervan en ik blijf met veel plezier jou avontuur volgen!!

    Groetjes Corine

  • 08 Februari 2014 - 10:31

    Annelies:

    Hey Les, fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! Heel veel plezier daar!! Geniet ervan :)!

    Xx Annelies

  • 08 Februari 2014 - 10:35

    Maria Soldevila:

    Hoi Leslie, leuk om jou zo te kunnen volgen. Leuk verslag. Wens je daar een hele fijne tijd en geniet ervan want voordat je het weet ben je weer thuis. Heel veel plezier en zal je blijven volgen. Groeten Maria

  • 08 Februari 2014 - 11:19

    Grace De Clonie Mac Lennan:

    Hee Lesley, wat leuk om je reisverslag te lezen! En wat een onwijs gaaf avontuur ben je aan gegaan!!! Ik wens je heel veel plezier en heel veel succes meid! Geniet ervan! Liefs van mij!

  • 08 Februari 2014 - 12:07

    Wim:

    een mooi verslag. veel plezier.wim

  • 08 Februari 2014 - 16:03

    Opa En Oma:

    Hallo lieve Leslie.

    Wat een prachtig verhaal heb je geschreven,het was bijna helemaal nat voor het scherm.
    Denk er maar eens over na om er een boek van te maken.
    Opa en Oma hebben er van genoten.

    DIKKE KUSSEN
    van OPA EN OMA.

  • 08 Februari 2014 - 17:37

    Elly Wolterink:

    Leuk Les, zo kunnen we je volgen! Ben je 9 uur vliegen verderop en heb je nog regen, dat is ook wat!
    Nou meisje, geniet ervan en veel schrijven dan genieten wij hier met jou mee.
    Groejes Elly

  • 08 Februari 2014 - 17:47

    Simone:

    Leslie heel veel plezier. Super om je reisverslag te lezen. Groetjes Simone

  • 08 Februari 2014 - 20:41

    Joyce:

    Hey leslie,
    Fijn dat je het avontuur goed bent begonnen! Ik vind het supertof dat je naar Suriname bent gegaan en ga je verhaal zeker volgen. Heel veel plezier en zorg dat je veel binnenlandse tripjes maakt, de natuur is geweldig en de mensen zijn er erg aardig. Vooral de schattige kindjes. Ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's. Liefs Joyce

  • 09 Februari 2014 - 00:10

    Ilona:

    Hee Les!

    Mooi verhaal.. ga de andere verhalen ook allemaal lezen straks!
    Heel veel plezier daar! En geniet van je avonturen daar!

    Liefs Groetjes,Ilona

  • 09 Februari 2014 - 18:15

    Maggy:

    Hey schatje!!

    Wat leuk om te lezen zeg!
    Vind het zo apart dat je nu zo ver weg bent.
    Fijn dat alles zo goed mag verlopen.
    Heel gaaf dat je dit allemaal mee mag maken.
    Geniet ervan, voor je het weet is het alweer voorbij!

    Dikke knuffell
    Maggs

  • 09 Februari 2014 - 19:58

    Tante Tineke.:

    Hallo Leslie. Wat een prachtig verslag heb je geschreven. Je zult zeker mooie dingen beleven. Mooi dat wij zo nog met elkaar kunnen mailen. Heel veel plezier daar. Ik hou je op de hoogte van Monia. Liefs van ons allemaal.

  • 10 Februari 2014 - 18:12

    Lisanne Tip:

    Hoi Leslie
    Ik hoop dat je het daar leuk vind maar ik mis je heel erg.
    Ik heb al je foto's gekeken ik vind ze erg mooi.Leuk om je zo weer te zien op de foto.
    Heb je verhaal een stukje gelezen was heel leuk.
    Veel plezier nog.
    Liefs Lisanne Tip (Holthuizen groep 6)

  • 10 Februari 2014 - 19:10

    Kyra Hofste:

    hoi juf Leslie.
    ik mis je heel erg. en ik vindt erg jammer dat je weggaat.
    maar ik ga echt elke dag kijken op je site(leslieschuurman.waarbenjij.nu)
    en je bericht is erg mooi. ik snap hoe het voelt als je weg gaat van je familie.
    ik wens je veel plezier in Suriname. liefs uit Nederland.
    groetjes Kyra. en natuurlijk een dikke knuffel.



    miss you. en een fijn valentijn

  • 12 Februari 2014 - 20:14

    Nova Put:

    lieve juf leslie,

    we missen je heel erg
    vooral ik. ik hoop dat je snel terug komt.
    ik ga ook elke dag op de site kijken!!!
    je hebt ook een heel mooi verhaal verteld
    ik weet hoe het is om ff afscheid te nemen van je familie mijn vader en moeder gaan ook vaak weg.
    we wensen je nog veel plezier in suriname.
    xxx Nova put <3

  • 13 Februari 2014 - 16:13

    Lisanne En Nova:

    lieve juf Leslie,

    we missen je heel erg.
    vooral op Donderdag en op Vrijdag.
    hopelijk zien we je snel terug.
    het ziet er vast heel anders uit daar in die warmte.
    nog heel veel plezier en je wort zeker heel bruin.
    xxxlisanne en nova

  • 19 Februari 2014 - 13:50

    Joke Borghuis:

    Lieve juf Leslie,

    Ik heb zojuist je leuke reisverslagen gelezen. Heel erg leuk.
    We wensen een super leuke tijd in Paramaribo en geniet er lekker van.
    Heel succes en plezier.

    Groetjes, Joke en Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leslie

Officiële woonplaats: Neede Studie: Hogeschool Saxion Pabo Stage buitenland: Suriname

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1552
Totaal aantal bezoekers 20790

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Mijn eerste reis

24 April 2014 - 01 Mei 2014

8 dagen op Curaçao!!

Landen bezocht: