Het aftellen is begonnen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leslie Schuurman - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Leslie Schuurman - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen...

Door: Leslie Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Leslie

19 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Vorige week vrijdagavond ben ik weergekomen van een week binnenland stage. Doordat ik 384 gemiste wats app berichtjes had, had ik veel te doen die avond en de volgende dag.. ’s Avonds (dus ’s nachts in Nederland) heb ik nog gezellig geskypt met mijn lieftallige broer die verdwaald ergens van weer kwam, erg leuk!! Ook de zaterdag heb ik veel geskypt met familie en vriendinnetjes! Erg fijn om iedereen weer te spreken en te zien, ook al heb je ze maar een week niet gesproken.. Ja, ik moet toegeven dat het nu wel begint te kriebelen om weer terug naar Nederland te gaan! Maar eerst staat mij nog een super chille week Curaçao te wachten, dus die 3 weken aftellen gaat zeker goed komen!!

Zaterdag was dus een rustige dag met veel wasjes draaien en contacten onderhouden. Na een week rijst eten hebben we heerlijk genoten van een dikke pizza en ’s avonds hadden we met z’n vieren toch nog zin om wat te gaan doen, dus zijn we uit gegaan naar Zsa Zsa Zu. Uit ervaring van de vorige keer wisten we dat de jongens een lange broek aan moesten en aangezien onze benen er toch niet mooi uit zien (door de muggenbulten) deden Tamara en ik dat ook maar.. De muziek was weer goed, dus we hebben fijn gedanst en gechild. De drankjes smaakten prima na een weekje geen alcohol, dus een geslaagd avondje!

Zondag heb ik fijn uitgeslapen tot 11 uur, waardoor alle voetbal wedstrijden in Nederland al waren afgelopen. Deze houd ik graag allemaal bij, dus ik werd gelukkig al snel door iedereen bij gepraat. Mijn eigen team moet nog 2 wedstrijden en ik heb er alle vertrouwen in dat ze nog punten gaan pakken! Daarbij staan we veilig voor de 3e klasse, dus ons doel is behaald voor dit seizoen.. Ik ben heel blij dat ik er volgend jaar gewoon weer een heel seizoen bij kan zijn (met mijn vertrouwde nummer 10, dames!!!;)
We waren deze dag verplicht om thuis te blijven, want het heeft echt bijna de hele dag geregend. Echt een slecht weekend qua weer voor ons. Maar we mogen niet klagen, omdat we in het binnenland top weer hebben gehad. Daarbij blijft het hier warm, ook al regent het, dus van kleding hoef je niet te veranderen.. Uiteindelijk zijn Tamara en ik zondagmiddag toch nog tegen 5 uur naar de Hermitage Mall gefietst, omdat we dingen moesten uitprinten en cadeautjes moesten kopen voor de kinderen van stage. Thuis weer aangekomen, heb ik heerlijk genoten van een champignon soepje en ben vroeg naar bed gegaan, om fris en fruitig mijn laatste 2 stage dagen in te gaan.

Maandag ging om 6:30 de wekker weer en het regende nog steeds. Gelukkig was daar onze redder in nood en heeft Miertje ons opgehaald en meegenomen naar stage. De kinderen waren heel erg blij om me weer te zien. Wat hadden ze me gemist de afgelopen week, haha super schattig toch??
Door de heftige regenval waren er gewoon 9 kinderen afwezig. Dat komt hier wel vaker voor wanneer het veel heeft geregend. Het huis of erf van een kind kan dan zo onder water staan, dat ze niet naar school kunnen komen.. In de klas kwam ik er achter dat de meester nog veel te corrigeren had en met de rapporten in zicht, die voor de paasvakantie moeten worden uitgedeeld, werd hij er nog druk mee! Dat betekende dat de kinderen de gehele ochtend aan het rekenen zijn gezet en hij bezig was met corrigeren. Ik ben de beroerdste niet, dus heb hem natuurlijk geholpen. Na de pauze werd me de klas toch echt te druk.. Doordat ze zo vrij werden gelaten, kon je er niets meer mee. Ik ben daarom maar op een stoel gaan zitten met een leesboek en gaan voorlezen. In een halve kring kwamen ze om me heen zitten en een klein groepje bleef achter in de klas zitten kleuren. Ach… zolang ze maar wat rustiger werden vond ik het prima. De meester was toch druk met het corrigeren dus liet me mijn gang gaan! Op de één of andere manier ging de tijd toch snel met maar 13 kinderen en was het alweer kwart voor 1. Wanneer ik dan ’s middags thuis kom ben ik helemaal kapot, dus mijn middagdutje was niet overbodig .. ‘s Avonds zijn Tamara en ik druk bezig geweest met de cadeautjes en traktaties voor de kinderen. We hebben ze een bekertje gegeven met daarin een aantal snoepjes en de bekertjes werden ook gevuld met een potlood, een slijper en een veger (gum). Dit hebben ze hard nodig, omdat ik vaak genoeg heb meegemaakt dat een kind geen potlood had, of de slijper kapot heeft. Dan doet het echt even pijn, wanneer ze je zeggen dat ze thuis geslagen worden als ze iets kwijt zijn of kapot hebben.. Je kan er op dat moment zo weinig mee, maar ik hoop door deze cadeautjes dat ze na de vakantie allemaal met genoeg materialen beginnen!!

Dinsdag 15 april zou dan echt de laatste stage dag op de Fatimaschool zijn. Vandaag waren er al meer kinderen, maar liefst 17 van de 22.. Helaas dus deze dag geen complete groepsfoto kunnen maken, maar de meeste van mijn schatjes staan er gelukkig op!
Deze ochtend begon de meester met de vraag of ik in zijn schrift de cijfers wilde berekenen. Hij had van alle vakken cijfers en ik moest het gemiddelde er van berekenen. Aangezien ik de rapporten nog zag liggen heb ik maar meteen gevraagd of ik de cijfers daar ook op moest invullen? Ja.. dat moest ook nog gebeuren. Uuhm… de rapporten moeten woensdag (dus de dag er op) met de ouders mee naar huis. Mooi op tijd!! Wat een typisch voorbeeld van Suriname en dan ook nog in het onderwijs!
Deze rapporten heb ik trouwens het eerste kwartaal ook ingevuld, zodat alle rapporten van de kinderen in mijn handschrift geschreven staan. Het derde kwartaal moet de meester dat dus zelf doen.. Twee verschillende handschriften op het rapport, omdat het kan..
Na de pauze zijn Tamara en ik alle klaslokalen afgegaan om de leerkrachten een ´oer Hollandse´ stroopwafel te geven, als afscheid cadeautje. Ook hebben we ze daarbij vriendelijk gevraagd of ze om half 1 bij het kantoor van het schoolhoofd wouden komen voor een gezamenlijke foto. Want… Ik had eerst gevraagd aan het onder schoolhoofd of we op de foto konden met alle leerkrachten om kwart voor 1 (wanneer de school uit is toch) maar nee.. dat kon niet. Om kwart voor 1 gingen de meeste leerkrachten meteen weg, dus dat was geen goed plan. Dat is bij ons toch echt niet voor te stellen?? Om half 4 meteen weg gaan van het werk, wanneer de kinderen ook vrij zijn..
Maar goed, de meeste leerkrachten waren erg vriendelijk en vonden onze stroopwafel een leuk cadeautje en kwamen netjes om half 1 voor de foto! Met een klein beetje moeite, is het uiteindelijk een leuke foto geworden. Omdat het schoolhoofd dacht dat hij zich kon verstoppen, zijn we uiteraard ook nog apart met hem op de foto gegaan. Dat koste even moeite, maar het is gelukt!
We hebben iedereen nogmaals bedankt en om kwart voor 1 heb ik vele brasa’s (knuffels) van de kinderen gehad en doei gezegd tegen de Fatimaschool.. ‘Fijne paasvakantie allemaal’
’s Middags kreeg ik gezellig bezoek van Isabelle Geerdink. Zij is een half jaar in Paramaribo voor haar onderzoek van een master bewegingswetenschappen. We hebben eerst bij mij thuis op het balkon gezeten, om daarna gezellig naar de Hermitage Mall te fietsen. Daar lokte de grote gele M ons, waardoor we even lekker hebben gegeten en vooral veel geklets hebben. Een ‘Needs’ onderonsje in Paramaribo, altijd leuk!

Woensdag was onze eerste vrije dag van de vakantie.. Wat zouden we toch eens gaan doen? Nou dit hadden we al fijn even gepland de dag ervoor. We zouden de vlindertuin bezoeken en met lekker weer gaan zwemmen bij Parima. Om half 11 hadden we een taxi besteld en iedereen zat netjes klaar. Helaas was de taxi er om kwart voor nog niet dus hebben we gebeld.. Om 11 uur nog geen taxi, dus maar weer een belletje erachter aan! Gelukkig werden we om kwart over 11 opgehaald om richting de vlindertuin te gaan. Het was echter bloedheet in de taxi, dus het was een drama ritje.. We kwamen ook nog eens in een file terecht, dus het leek erg lang te duren.
Maar bij de vlindertuin aangekomen was het het allemaal waard. De 35 SRD werd waar voor ons geld, want we mochten meteen mee met een rondleiding door de kwekerij die ze daar hebben. In deze kwekerij kwamen we van allerlei dieren tegen. Natuurlijk begon het met de cyclus van de vlinder. We kregen wel 10 verschillende soorten cocons te zien van een vlinder. Echt heel apart.. De ene leek op een opgevouwen blad en de andere cocon was klein, groen of had een glimmende buitenkant. Daarna mochten we een hok in waarin alleen maar grote vlinders vlogen, met een mooie blauwe rand in de vleugels.. Daarna hebben we nog rupsen gezien en onze gids legde vier rupsen op haar hand in verschillende stadia (van klein naar groot)..
We liepen door naar de schilpadden, waar een aantal schilpadden heerlijk aan het chillen waren. Ook deze beesten werden geweekt, waardoor we naar een grote bak liepen met allemaal baby schildpadjes. Super lief!! Uiteraard heb ik er een paar vast gehouden, totdat een vrouw (uit Kampen, die ook mee was) zei dat ze beten. Toen vond ik het leuk geweest..
We gingen verder naar de slangen! Deze zaten gelukkig veilig allemaal in een glazen bak, maar er zaten een paar beste bij. Ook deze slangen kweken ze om te exporteren naar andere landen buiten Zuid-Amerika. Ze zagen er wel gaaf uit, omdat hun huid verkleurde van donker rood naar licht roze..
Na de slangen was de rondleiding over de kwekerij klaar en gingen we wat eten. De saté’tjes smaken me hier goed, dus dat ging er weer goed in!
Als laatste gingen we op eigen gelegenheid dan de echte vlindertuin in.. Deze viel alleen een beetje tegen! Er waren een aantal soorten die je hier kon bewonderen, maar vergeleken met de kooi met de blauwe vlinders, waren er hier veel minder. Sommige waren wel echt mooi trouwens.. Ze hadden kleuren van zwart met roze, zwart/wit (die heb ik op mijn vinger gehad), knal oranje, knal geel en de bekende vlinder met een blauwe streep, waarvan de naam veel te moeilijk is.
De taxi die ons kwam ophalen kwam gelukkig sneller opdagen, maar we hadden nog even de gelegenheid om (in airco) te wachten en te kijken in het winkeltje dat bij de vlindertuin hoorde..
Deze airco was trouwens wel nodig vandaag, want wat was het warm. Mooi weer om te gaan zwemmen, maar het was helaas al te laat dus we zijn maar naar huis gereden!

Doordat het donderdag weer zo lekker warm weertje was, zijn we vandaag maar wezen zwemmen bij Parima. Tamara en ik zouden eerst met Miertje en een andere stagiaire gaan, maar die konden niet meer dus zijn we gewoon met z’n tweetjes gegaan. We hebben nu een mooie goedkope (knal gele) taxi gevonden, dus voor 2 ,50 euro werden we er naar toe gebracht. Normaal is het zwembad altijd tot 16:45 open, maar dat bleek alleen in het weekend te zijn. Op een doordeweekse dag is het maar tot 14:45 open in verband met zwemles. Dat was balen, want we kwamen er pas om 13:15 aan. Genieten van 1,5 uur zwemmen werd dat dus.. Gelukkig is het water echt super lekker, dus verkoeling heb je zeker. Alles beter dan in ons warme huis zitten! Doordat we om half 3 nog even lekker in het peuter badje lagen, kwam er een badmeester met ons kletsen. Super aardige kerel en die vertelde ons waarom het zwembad eerder dicht ging: zwemles voor de kinderen. Omdat we gewoon chil aan het kletsen waren en er nog maar een paar kinderen aanwezig waren voor zwemles, konden we gewoon blijven liggen. Echt super schattig hoe ze hier zwemles krijgen. Veel krijgen namelijk zo goed als privéles; samen met je broertje of zusje op één zwemleraar..
Ondertussen was het iets voor half 4 en zijn we toch maar het water uitgegaan. We hebben ons op laten drogen en om 4 uur kwam de taxi.. Toch maar mooi een dik uur langer kunnen genieten!
Helaas kwam ik er ’s avonds wel achter, toen we er weer waren was ik echt moe dus heb ik een paar uurtjes geslapen voor het eten. Na het slapen, voelde ik me erg beroerd.. Gelukkig waren m’n huisgenootjes er om me te helpen, maar met m’n domme kop had ik weer een zonnesteek op gelopen.. Waardoor ik ’s avonds niets meer kon.. Daar ging ons eerste avondje Havana Lounge met z’n vieren!! Mooi shit, maar dom van mezelf! Ik weet nu dat ik in Curaçao echt moet oppassen, maar genieten ga ik daar zeker.. Ik kan echt niet meer wachten.. Want doordat ik het ff rustig aan moest doen, ga je je hier thuis echt vervelen en wil je alleen maar terug naar Nederland haha.
Dat weekje komt me dus goed uit.. We hebben nu alles geregeld (als het goed is), dus laat Willemstad maar komen!!

Vrijdagavond waren we trouwens uitgenodigd bij de begeleidster van Sjoerd en Niek. Zij woont ook aan de straat waar wij wonen. We hoefden zelfs maar een paar minuten te lopen, zodat we daar gezellig hebben gezeten en gegeten. De mensen die wij hier hebben meegemaakt zijn erg vriendelijk en gastvrij, dus ook hier kwamen we niets te kort!
Een saaie donderdag- en vrijdagavond voor Tamara en mij, in vergelijking met de donderdagen en vrijdagavonden ervoor, dus maar op tijd het bed in. Vandaag (zaterdag) moet bij mij de middag hier nog beginnen, het is bijna 12 uur, dus ben ik van plan om een middagje goed voor school bezig te gaan!! Vanavond gaan we voor de tweede (de jongens voor de derde) keer bowlen bij Zsa Zsa Zu. Ik zou nog even een actie foto van de vorige keer erbij voegen ;)
Morgen en maandag gaan we gezellig samen Pasen vieren, met zondagochtend een paasontbijt, dat ik ga maken voor mijn huisgenootjes en daarna om 10:00 met z’n vieren naar de grote houten kerk hier in Paramaribo, voor een Paasmis. Ja.. dat wil ik gewoon een keer mee maken toch. Ook al ga ik in Nederland niet naar de kerk..
Zondagavond gaan we uit en maandag is lekker een brakke paasmaandag! We zouden altijd nog eitjes kunnen verstoppen en zoeken, haha!!
Dinsdag staat op de planning dat we naar de stad gaan om souvenirtjes te kopen voor het thuisfront en dan wordt het woensdag alweer tijd om het koffertje in te pakken voor een heerlijk weekje..
Mijn volgende reisverslag kunnen jullie dan ook na Curaçao verwachten!!

En als dat achter de rug is, is het al weer bijna tijd van ‘op huus op an’, waardoor mijn 3 maandjes buitenland er alweer op zitten… Times fly when you’re having fun!!

Aboeng mensen,
Liefs Leslie

  • 21 April 2014 - 14:37

    Jesse:

    Leúúuuuuuuk

  • 03 Mei 2014 - 08:36

    Marlou W:

    Super leuk! Gaaf die vlindertuin rondleiding!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leslie

Officiële woonplaats: Neede Studie: Hogeschool Saxion Pabo Stage buitenland: Suriname

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 20756

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Mijn eerste reis

24 April 2014 - 01 Mei 2014

8 dagen op Curaçao!!

Landen bezocht: